Informacje organizacyjne
Udział w webinariach jest bezpłatny i otwarty dla całej społeczności UW: studentów, wykładowców oraz kadry administracyjnej. Aby dołączyć, wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny.
O webinarium
W nadchodzącym wystąpieniu zapraszam do zgłębienia praktycznego potencjału dwóch przełomowych i bezpłatnych narzędzi sztucznej inteligencji (AI) od Google, które optymalizują procesy badawcze i dydaktyczne. Omówię najnowszą odsłonę NotebookLM (aktualizacja 10.09.2025) oraz Gemini 2.5 Flash Image (premiera 26.08.2025)
NotebookLM to zaawansowany asystent badawczy, zaprojektowany do efektywnego przetwarzania i organizowania dużych zbiorów informacji. Narzędzie to, działając na podstawie przesłanych dokumentów i źródeł, generuje precyzyjne notatki, podsumowania oraz różnorodne pomoce naukowe, co czyni je nieocenionym wsparciem dla naukowców, studentów i analityków. Jego funkcjonalność wykracza poza tradycyjne generowanie tekstu – oferuje dynamiczne narzędzia, które przyspieszają procesy badawcze i dydaktyczne. Wśród nich znajdziemy quizy, cztery typy podcastów, interaktywne mapy myśli do strukturyzowania wiedzy, a nawet wideoprezentacje z narracją w 80 językach. Kluczową cechą jest ścisłe oparcie wszystkich generowanych materiałów na dostarczonych danych, co gwarantuje rzetelność i wiarygodność.
Z kolei Gemini 2.5 Flash Image (wcześniej znany jako Nano-Banana) to innowacyjny generator grafiki, który otwiera nowe możliwości w wizualnej komunikacji. Narzędzie to wyróżnia się unikalnymi funkcjami, takimi jak:
- Synteza wielu obrazów (multi-image fusion): Zdolność do łączenia wielu obrazów w jedną spójną kompozycję.
- Zachowanie spójności: Utrzymywanie jednolitości postaci i stylu w całej serii grafik.
- Interpretacja kontekstowa: Umiejętność interpretowania szkiców, diagramów i symboli, a następnie umieszczania ich w realistycznym kontekście.
Te narzędzia stanowią przyszłość cyfrowej pracy, oferując rozwiązania, które oszczędzają czas i są pomocne w tworzeniu wielojęzycznych, multimodalnych pomocy dydaktycznych. Zachęcam Państwa do uczestnictwa w wystąpieniu, aby poznać ich pełny potencjał.
dr Małgorzata Al-Khatib
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Szkoły Nauk Społecznych przy IFiS PAN, stypendystka DAAD, zdobywała doświadczenie na Freie Universität Berlin. Pełniła funkcję kierownika Uniwersyteckiego Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego UW (2008-2012), była członkiem Rady Bibliotecznej UW (2016-2020). Koordynowała programy międzynarodowych w ramach LLP Erasmus: Cross Curricular Creativity oraz Training European Teacher in a Global Perspective, Education and Democracy. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na zastosowaniu technologii informacyjnych w edukacji, zwłaszcza w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji Jest autorką licznych programów kursów dla Uniwersytetu Otwartego UW oraz dla społeczności uniwersyteckiej. Odznaczona Brązowym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta RP.